Fasolakia

P och jag brukar äta vegetariskt på fredagar och jag har länge sökt efter goda vege-recept.
Hittade detta recept på böngryta på Allt om mat, men tror jag skulle slängt i en sorters bönor till.
 
Fasolakia, 2 portioner
1/2 tsk salt
1/2 dl vatten
200 g finkrossade tomater
2 msk olivolja
250 g potatis
1/2 st gul lök
  1st lagerblad
2 st vitlöksklyftor
1/2 kruka persilja, grovhackad
250 g haricots verts
1 grönsaksbuljong
 
 Skala och skär potatisen i mindre bitar. Koka den ca 5 min. Häll av vattnet, låt potatisen ånga av i durkslag.
Skala och finhacka lök och vitlök. Skär bönorna i mindre bitar.
Stek bönor, halva mängden lök och en vitlöksklyfta i 1 msk olja under omrörning 2-3 min i en kastrull. Ta upp bönorna i en bunke. Stek potatisen med resten av löken och vitlöken i 1 msk olja 2-3 min under omrörning. Tillsätt tomater, vatten, persilja, buljongtärning, salt och lagerblad. Blanda ner bönorna och sjud 5-6 min.
 
Servera fetaost och en skiva nyttigt bröd till böngrytan.
(Fetaosten och brödet är inte inräknat i portionen)

Kommentera här: