Müslirutor

Jag är en sötsaks älskare och det kommer jag alltid att vara. Så då sötsuget slår till vill jag ha
något nära som inte är allt för ohälsosamt. Hittade detta recept på Coop!
 
Müslirutor, ca 35 st
 3 dl müsli 
3 dl solroskärnor
3 äggvitor
2 dl torkade aprikoser eller torkade fikon
2 dl kokosflingor
1 dl torkade blåbär, tranbär eller gojibär
150 g mörk choklad, minst 70%
 
Mixa alla ingredienser utom chokladen i en matberedare till en grovhackad massa.
Tryck ihop massan till en fyrkantig kaka, ca 25 x 35 cm, på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen på 175 grader ca 15 min.
Smält chokladen och häll den över kakan. Låt stelna i kyl och skär i rutor, 5 x 5 cm.
 
OBS! Kolla innehållet i den köpta müslin, den kan innehålla massvis med onyttigheter,
speciellt onödigt mycket socker! Gör hellre din egna müsli :)
 
Näringsvärden per ruta, uträknat från 35st rutor.

Kommentera här: