Superbrödet

 
Detta bröd. Det går inte att beskriva, så gott är det.
Massa goda frön, honungen och äpplet, yoghurten.. Allt smälter ihop till en underbar smakupplevelse.
 
Toppa med lite philadelphia och parmaskinka, eller ost, eller fast avokado! Så gott!
 
Superbrödet
2 dl havregryn
5dl dinkelmjöl (eller grovt semlemjöl)
1dl linfrön (hela eller krossade)
1 dl sesamfrön
2 tsk bikarbonat (/4 tsk bakpulver)
en nypa havssalt
3 msk honung
1 rivet äpple
4 dl yoghurt (jag tog turkisk yoghurt).
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Rör ihop alla torra ingridienser. Riv ner äpplet och tillsätt honung
och yoghurt. Klä en brödform med bakplåtspapper och häll i smeten. Lägg in i ugnen 45-60 min.
Jag har ingen brödform så jag lade smeten på en vanlig ugnsplåt med bakplåtspapper på
och gjorde en 2cm tjock rund "kaka" av smeten. Hade den i ugnen ca 30 min och det fungerade lika bra! ;)
 
 
Räknade ut per skiva ifall man får 20 stycken brödbitar.

Kommentera här: